Jak ćwiczyć jogę

Joga to starożytna nauka pomagająca pomyślnie i z łatwością przejść przez życie. Nie jest to religia, to bardziej filozofia pomagająca zjednoczyć umysł i ciało. Integruje wszelkie aspekty ludzkiego życia – naturę fizyczną, mentalną, emocjonalną, duchową.

W świecie współczesnym joga przenika do kultury zachodniej, niejednokrotnie pomagając medycynie i coraz częściej gości w klubach fitness jako rewelacyjny sposób odstresowania się a także wzmocnienia ciała.

Ćwiczenie jogi przynosi wiele gości zarówno w sferze umysłowej jak i fizycznej. Ćwiczenia poprzez integrację z oddechem wydłużają i rozciągają każdy mięsień, a odpowiedni dobór asan (pozycji jogi) pomaga radzić sobie z bólem, przynosi ulgę w migrenie, bólach stawów, astmie, jak również pomaga pozbyć się stresu i napadów paniki.

Jogę można ćwiczyć wszędzie, w grupie lub w samotności, wystarczy tylko spokojne miejsce i wygodne, niekrępujące ruchów ubranie. Zaczynając należy pamiętać o prawidłowej postawie- stajemy prosto, patrząc prosto przed siebie skupiamy wzrok, ciężar ciała rozłożony jest równomiernie na obie stopy, głowa jest wyprostowana i ułożona pośrodku ciała a barki opuszczone. Otwieramy klatkę piersiową tak jakbyśmy chcieli by była szersza, kilkakrotnie oddychamy głęboko skupiając się na sobie i wyciszając umysł. Następnie klękamy na podłodze rozluźniając przy tym ręce po czym siadamy „po turecku”. Prostujemy plecy starając się wydłużyć kręgosłup.

Pierwszym elementem nauki jogi jest nauka prawidłowego oddychania. W jodze oddycha się przez nos, używając przepony. Siedząc już „po turecku” połóżmy lewą dłoń na splocie słonecznym, skoncentrujmy się by wtłaczać powietrze w dół, przy wdechu brzuch powinien się powiększać, przy wydechu natomiast zmniejszać. Kciuk i palec wskazujący prawej dłoni łączymy. Teraz małym palcem prawej ręki zamykamy sobie przeciwne nozdrze i przez 10 sekund oddychamy tylko prawym. Po 10 sekundach zmiana. Po takiej chwili oddychania jesteśmy skupieni i wyciszeni i gotowi do przystąpienia do Powitania Słońca (jest to sekwencja 19 ruchów, wykorzystywana jako rozgrzewka. Nie wykonuje się żadnych gwałtownych ruchów a przejście pomiędzy poszczególnymi figurami jest płynne i spokojne. Powitanie Słońca w połączeniu z prawidłowym oddychaniem doskonale rozciąga i wzmacnia mięśnie oraz pobudza organizm).

Zobacz:

http://mamzdrowie.pl/tematy/joga/

http://www.eduteka.pl/temat/Joga

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s